Veelgestelde vragen


Waarom routeradar?

Routeradar wil de Nederlandse automobilist uit de file te helpen. Door de slimme technologie van onze partner TNO/primeData kunnen we autorijders met de gratis Routeradar-app slimmer en sneller informeren en files verminderen. Zo houdt iedereen meer tijd over, besparen we kostbare brandstof en dragen we allemaal een beetje bij aan een beter milieu.

Hoe meer gebruikers meedoen, hoe meer automobilisten we uit de file kunnen houden. Natuurlijk moeten onze investering op den duur terugverdienen, maar door advertenties en extra betaalde diensten in de toekomst houden we Routeradar gratis voor iedereen.

Doe dus mee: download de Routeradar-app en help jezelf en anderen uit de file!


Waarom zie ik niet alle files op de Routeradar website en in de app?

Routeradar is volop in ontwikkeling (beta) en wordt de komende maanden uitgebreid met file-informatie op meer wegen (ondermeer N-wegen) en slimme functies voor onderweg. Routeradar heeft in eerste instantie file-informatie op snelwegen en enkele N-wegen, maar is druk bezig om de dekking de komende maanden uit te breiden. Routeradar combineert file-informatie van NDW met file-waarschuwingen van andere automobilisten. Hoe meer mensen dus meedoen, hoe beter de verkeersinformatie! 


Welke apparaten ondersteunt de Routeradar-app?

De Routeradar-app werkt op Apple iOS (vanaf versie 7.0) en Android (vanaf versie 4.0). Voor de beste prestaties adviseren we de nieuwste versie van iOS voor je iPhone of iPad te gebruiken. Let op: iPods worden op dit moment niet ondersteund.

De Routeradar-app werkt op verschillende apparaten met een Android-besturingssyteem. Android draait bijvoorbeeld op tablets en telefoons van Samsung, HTC, LG, Sony, Motorola, Google Nexus, Acer, Asus, T-Mobile en Vodafone. Staat jouw merk hier niet bij, raadpleeg dan de handleiding van je toestel om te kijken of het een Android-besturingssysteem heeft.


Hoe zit het met mijn privacy als ik de Routeradar-app gebruik?

Jouw privacy is belangrijk voor ons. Bij gebruik van Routeradar kun je jouw gegevens aan Routeradar versturen. De applicatie verzamelt die gegevens (zoals floating car data, locatie- en routegegevens) om optimaal te kunnen functioneren.

Je kunt Routeradar ook gebruiken zonder in te loggen of te registreren. Je hoeft dan geen e-mailadres of andere persoonsgegevens in te vullen om de dienst te kunnen gebruiken. Wel heeft Routeradar altijd locatie- en route-informatie van je nodig om de dienst te kunnen aanbieden, ook wanneer je niet inlogt of registreert.

De meeste functies in de Routeradar-dienst zijn gratis te gebruiken. Om de dienst zo veel mogelijk gratis te houden, staan we advertenties van andere bedrijven toe.

Alle data die Routeradar verzamelt, blijft jouw eigendom en kan op elk moment door jou worden verwijderd.

Mijn Routes

Hoe stel ik een route in?

Dat kan door op "Start met Rijden" te klikken en simpelweg met de app te gaan rijden. Tijdens het rijden leert de app je gereden routes en krijg je voortaan de vertraging en flitsers op deze routes, je hoeft dus niks in te stellen.

Waarom wijkt de vertragingstijd in de getoonde filemeldingen af van vertragingstijd in het blokje?

In de meldingen die worden weergegeven wordt de totale vertragingstijd van de hele file weergegeven. Het kan zijn dat niet de gehele file binnen jouw route valt. In dit geval is de in het blokje getoonde vertragingstijd korter dan de vertragingstijd in de filemelding. De in het blokje getoonde tijd wordt namelijk gebaseerd op het specifieke stuk van de file waar jij in staat.

Waarom zie ik niet altijd een routelijn als ik een route start?

De routes op je beginpagina starten binnen een straal van 3 km vanaf je huidige lokatie. Bevind je je echt op de route? Dan zul je direct een routelijn zien waar je overheen rijdt. Ben je verder verwijderd van de route? Je zult dan de route pas zien verschijnen zodra je op een weg rijdt waar de route ook overheen loopt. Op dat moment zie je ook alle meldingen die betrekking hebben op jouw specifieke route!


Waarom zitten er gaten in mijn route?

Indien er gaten in je route zitten, betekent dit dat we de route niet goed op hebben kunnen nemen. Dit kan diverse oorzaken hebben. Het kan zijn dat je vorige keer geen goed GPS-bereik had, je een slechte internetverbinding had, je langdurig gebeld hebt of je hebt onderweg de rijmodus van de Routerdar app uitgezet. Rij je opnieuw over deze route? Dan zullen we de volgende keer proberen de gaten die je in de app ziet te dichten door deze aan te vullen met nieuwe route-informatie!


Waarom zie ik mijn route niet na het rijden met de app?

Routeradar verwerkt de gereden routes 's nachts. Dit houdt in dat je de gereden routes vanaf de volgende ochtend in de app zult zien!


Ik heb met Routeradar gereden, maar ik zie geen routes in mijn startscherm

In je startscherm zie je enkel de 2 meest gereden routegroepen die starten vanaf je huidige lokatie. Staat je route hier niet bij? Ga dan via het menu naar 'Mijn routes'.


Hoe kan ik de naam naar een bestemming wijzigen?

Als je de naam naar een bestemming wilt wijzigen (bijv. “werk”), dan kun je dit doen door in 'Mijn routes'te klikken op het bewerkicoontje in de rechter bovenhoek. Klik vervolgens op de naam en geef deze de gewenste naam.

Wil je de namen van je routes wijzigen? Klik dan in 'Mijn routes' op de routegroep. Klik op het bewerkicoontje in de rechter bovenhoek. Klik vervolgens op de naam van de route en geef deze de gewenste naam.

Download nu de gratis app

Files en flitsers op jouw route?

Routeradar

Inloggen bij Routeradar

E-mailadres:
Wachtwoord:
 
 
Wachtwoord vergeten?
Geen account?